onsdag 8 juli 2009

Duktig plutt!!!

Tävlingen gick skitbra!!! Zorro har aldrig haft så bra fokus på mig förut med så mycket störning runt omkring, varken på träning eller på de andra två tävlingarna vi gjort! Vi fick 81 p av 100 möjliga. Tyvärr gjorde vi fel på en station, Zorro tog tydligen ett litet extra snurr bakom mig (jag märkte det inte) vid en front/höger runt/sitt-skylt. Det gav 10 minuspoäng.... så om han inte klyddat till det där så hade vi alltså haft 91 p, så då kan ni förstå att han hade väldigt bra kontakt!! Han snusade två gånger och kopplet sträcktes en gång. Sen snurrade jag till det lite efter slalomen och gick lite konstigt mot nästa skylt (de stod väldans tajt) så jag fick liksom ta ett litet sidosteg för att komma rätt, men det var ju inte Zorros fel... det kostade 3 p... men allt som allt var Zorro skitduktig! Poängen räckte till en 8:e plats av 17 startande, så det är jag väldigt nöjd med!

Förutom själva tävlingsmomentet är jag även förövrigt mycket stolt över hur mycket bättre Zorro har blivit på att klara nya/stressande miljöer. 

Johanna (och Kia) var jättesnäll och ställde upp som sällskap/moraliskt stöd/fotograf/vän mm. Så först gick vi en runda med hundarna... bara det att gå på ett nytt ställe gick över förväntan! Sen tog vi fram våra stolar och drack kaffe, Zorro satt då fint och tiggde kanelbulle hela tiden, endast en gång gjorde han lite antydan till utfall mot en annan hund som kom förbispringande.. och då bröt han ändå själv direkt. Precis som att han kom på; aaa just det... jag skulle vara hos matte och äta godis när det händer nått stressigt!! Jag är mycket nöjd med det!

Under själva uppvärmingen var han kanonfokuserad på mig : D Brydde sig inte alls om andra hundar!!! Så det jag känner att jag måste förbättra är själva starten.. för det är precis då han alltid snusar och tappar lite fokus, sen kommer han liksom igång! Annars tyckte jag att jag lyckade tajma allt bra med att ha honom ute lagom lång stund innan, värma upp lagom mycket osv. Jag kände mig lite nervös innan.. men det gick över efter att vi väl startat, skönt!!

En annan kul sak var att syrran och hennes tjej kom och kollade, blev jätteglad att NI kom!!! Fick också träffa tjejens hund Max (som är en tik) för första gången, den var väldans söt! Det verkar som att syrran är lite sugen på att träna rally med den... come on girl!!!

Det störiga är nu att Zorro alltså har tre godkända resultat i rally vilket innebär att han måste flytta upp till fortsättningsklass. Jaha tänker kanske ni... MEN nu är det så att då skall kopplet av... shijt... där sket det sig, kommer aldrig att funka att ha Zorro lös på en plan med 50 andra hundar, bollkastning, fullt med folk, grillning, kanindoft etc... så vi får väl se hur det går med den fortsatta tävlingskarriären...

Till sist vill jag ge Pamela ett JÄTTEGRATTIS till en mycket meriterande 2:a plats med Kimba!!! Skitbra gjort!!!

Nu skall denna nöjda hundägare i alla fall gå och sova!
Bilder kommer så fort Johanna har tid att skicka några!! (tack!!)

1 kommentar:

Lucas & Co sa...

Grattis grattis! Vad kul det är att läsa när du e så glad över din och Zorros kontakt! Du ser, det är så mycket roligare att göra sånt som passar för hunden och det den tycker är skoj. Heja heja! Kram!