torsdag 11 juni 2009

JAAAAAAAA!!!!!!!!

Idag kom svaret... nu är det klart!!! Zorro KAN åka till skottland, blodprovet blev godkänt. I´m Happy!!!!! : D : D : D

Vallträningen igår gick sådär... Lottie hade tyvärr inte möjlighet att hjälpa mig träna och det kändes som om vi nog skulle behövt en lektion... men men, det var inte helt värdelöst i alla fall.

Igår var det avslut på agilityn också. Vi introducerade däcket och Zorro fattade rätt snabbt vad det var han skulle göra : ) Sen gick vi på balansbommen, men den låg på marken över en bom... det gick väl sådär... Zorro är så ivrig att han inte koncentrerar sig. Hade den varit uppe i luften hade han ramlat ner upprepade gånger : / Tillslut satte vi ihop 2 hinder och en tunnel. Jäklar vilken fart min hund har, wroooom säger det... jag hinner INTE med. 

Tyvärr blev det ett lite tråkigt slut på träningen eftersom Zorro tyvärr uppförde sig illa. Vi hade hjälp av Johanna att hålla/fylla på belöningsskålen i slutet av tunneln och i ett ögonblick av lite stirr och okoncentration från både min, Johannas och Zorros sida så blir han plötsligt osäker på situationen och hoppar upp på Johanna (som sitter på huk vid skålen) och nafsar henne i läppen så det börjar blöda lite. Som tur var tog det inte illa, men jag blev ju vansinnig och pryglade Zorro, sen blev jag skitledsen och bölade... Johanna var den enda som tog det lugnt : ) Zorro verkade inte bry sig om varken det ena eller det andra...

Men det är ju skumt... alla som brukar träffa oss vet ju att jag ALLTID säger till att man inte skall klappa eller luta sig över Zorro, jag varnar ALLTID folk. Och så fort jag ser att han får den där skumma blicken så bryter jag situationen. Men bara för att det var Johanna, som vi jämt träffar och tränar med, umgås med och som Zorro verkligen gillar så slappnar man ju av lite.... och det gjorde nog hon också. Den enda som tydligen inte var avslappnad var Zorro. Så nu är det abolut slut på att andra människor gör nått överhuvudtaget med min hund, känns väldigt trist! Inser åter igen att han ABSOLUT inte är att lita på. 

Har också fattat beslutet att inte anmäla till MH eller träna mer inför lydnad då det ju är såna situationer då främmande människor skall hantera ens hund. Det är ju mitt ansvar att se till att det inte händer nått.... alternativet är ju att Zorro måste tas bort... och det känns väldigt jobbigt att ens behöva tänka på det! Jag tänker många gånger om det verkligen är så att han inte haft detta beteendet tidigare... hans tidigare ägare menar ju att han aldrig gjort så här förut, men jag undrar faktiskt det??? Varför skulle ett sånt beteende starta utan anledning... men det kan det kanske?

Jag tackar i alla fall högre makter att ingenting allvarligt hände med Johanna!!!!

Nu skall jag snart sova, klockan är halv tolv på natten och jag har jobbat hela kvällen med ett jäkla värkande ryggskott!

Ciao!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Jenny,
jag vet du är en mkt ansvarskännande hundägare och att du vill det bästa för Zorro. Det är absolut en mkt tråkig situation när ens hund biter en annan människa, eller hund. Det känns verkligen svart och tråkigt. Jag har varit där så jag skriver av erfarenhet. Min malle ångestbet rätt många besökare på Framnäsgården och det var många knepiga tankar jag fick, skulle jag ha agerat annorlunda osv. Min slutsats var att ja jag var ansvarig för min hund, och ofta var det bekanta och folk mallen kände som hon nafsade till när de kom innanför grinden. Jag fick vara ansvarskännande och precis som du ta bort de situationer där det kunde hända, dvs int låta henne träffa besökare ensam. Hoppas du ändå kan fortsätta med agilityn i ngn form, om du tycker det var roligt. Men för Zorros del tror jag att bara han får valla så är det ok.
Prata med Bobby D om problemet när han kommer på måndag. Han kan även ge hjälp i såna situationer. Jag har sett honom hjälpa folk med vardagsproblem oxå.
kraam Lottie

Pamela sa...

Så skoj att provsvaren var bra! När åker ni till Skottland?? *inte ALLS avundsjuk....*
Mindre kul med det som hände med johanna :( jag tror inte på de tidigare ägaren, inte sen du berättade att du hörde barnet fråga om hon fick krama honom innan ni hämtade honom. Hade han inte varit så då så hade man inte behövt fråga om nåt sånt. Tråkigt :( Men prata runt m så många som möjligt o få så mycket tips o ideer om hur man kan träna sånt på något sätt.
Men du skrev att det gick bättre än du trodde när Susanne var o masserade honom? Det är väl en bra bit på väg? HOppas det löser sig!! :) Kram

Anna & Pelle sa...

Hej Jenny!
Tråkigt med vad som hände och tråkigt att du reagerade som du gjorde tycker jag, men förståligt.
Jag förstår att du resonerar som du gör för att undvika situationer som dessa men frågan är om det gör Zorros beteende bättre eller sämre av att helt undvika kontakt med andra människor?
Ibland kommer bakslag innan det blir bättre, så "spotta i nävarna" Jenny, för du är duktig på det du gör för Zorro!
Ha det gott och sköt om dig!

Jenny sa...

Anna!
Jag tänker så här: Det handlar inte så mycket om att Zorro skall bli bättre eller sämre... det handlar om att ingen människa skall bli skadad! Även om han blir mer reserverad om ingen annan än familjen hanterar honom så innebär det ju också att han inte behöver känna sig pressad och ingen behöver riskera att bli biten! Nästa gång kanske det blir mer än ett nafs?

Kram Jenny

Anna & Pelle sa...

Jag förstår vad du menar helt och fullt MEN hur ska han kunna bli bättre om man inte tränar på situationer som går galet (självskrivet under ordnade former, något annat är ju givetvis idioti)? Tänk om han hade kunnat slippa känna sig pressad och man därmed hade kunnat vara trygg i hans beteende?
Är det inte bättre att ta itu med problemet? Jag tror att om någon hade kunnat lyckats med rätt hjälp så är det du, med tanke på hur mycket framsteg du har gjort hitills!
Jag hoppas att du inte tar illa upp, jag vill bara försöka få dig att "think outside the box"...
Kramen

Anonym sa...

Hej igen, Lottie här.
Ja jag vet inte hur man tränar under ordnade former att hundarna inte ska nafsas. Hade gärna velat veta. Om ngn har tips på hur man kan få Zorro att bitas utan att säga till honom på samma sätt en annan hund typ hade sagt till honom, så please share.
kraam

Annsofi sa...

Åh gumman, jag förstår att du blev ledsen för vad som hände på träningen. Missade helt att det hände något där nere men, tur i oturen att det var Johanna som han nafsade och inte en obekant. Vill bara säga att jag tycker att du är jättestark och duktig som jobbar med Zorro. Hade själv en hane som inte var att lita på så jag vet hur jobbigt det kan vara.

Annsofi igen sa...

Glömde ju säga grattis till provsvaret :-) Hoppas att ni får en trevlig resa!

Frida o Ösa sa...

Hej Jenny,

Jag lider med dig och har ju varit igenom samma problem med min malle.
Jag vet vilket ansvar man känner och hur jobbigt det kan bli. Men vi tävlade agility, och det gick kanon! Vill du diskutera med någon som varit i samma sits så är det bara att höra av dig.
Har Zorro boll/föremålsintresse?
//Frida

Jenny sa...

Hej Frida!
Ja det känns väldigt tråkigt. Ja Zorro är väldigt föremålsintresserad... hur så?

Kram Jenny