tisdag 23 juni 2009

Vp och en ny hund!

Ibland händer det saker på ett vis som man inte kan förstå. Jag hade nånstans en känsla i kroppen av att jag var trött på att bråka med Zorro hela tiden i vallhagen. Han är en hård, stor, stark hund som ständigt testar gränser. Mina funderingar gick kring att jag nog skulle sluta valla med honom (om det inte blev en radikal förbättring) eftersom jag kände mig totalt utbränd på energi efter varje vallningspass. Jag har satsat hårt på att få honom klar inför VP:et idag men visste egentligen själv att han inte var klar.

På träningen igår sa Bobby till mig att han inte tyckte det var lönt att köra honom... men nånstans kände jag att jag ändå ville göra det för min egen skull för att få ett slags avslut. Detta har ju varit min plan ganska länge nu. 

Så jag startade. Solen gassade och vi hade fått vänta i flera timmar eftersom vi startade nästan sist. Han gick ut ok i hämtet, lade sig i upptaget (om än lite sent) och drev fåren till mig, han klarade ta runt dem runt fållan (So far so good!) och så skulle vi starta fösningen... och det var där det sket sig kan man säga..... jag behöver inte gå in närmre på det, för resten är en sorglig historia och jag valde att bryta. Men det jag är nöjd med är att jag inte kände mig så nervös, följde den planen jag hade och att jag vågade göra det!

Det var många man kände som gjorde VP idag, och många som klarade. Stort Grattis till er!!! Speciellt grattis till Ingrid som jag tyckte visade prov på god koncentration och mkt tålamod vid fållan!

Ikväll var det ett jätteintressant föredrag om avel i Öresundsvallarnas regi. Bobby berättade om border colliens ursprung, olika blodslinjer, vad man lägger fokus på vid avel samt massor med spännande historier ur hans liv!!! Vi var ett gott gäng som fikade, lärde oss grejor och hade det kul! Lite plåster på såren efter dagens misslyckande. 

Nu till nått helt annat spännade!! Nått bra måste jag ha gjort.... för en massa bra karma har fallit över mig igår och idag. En present i form av en jättesöt BC tik på 4 år som heter Molly har givits till mig. Kan ni fatta det???? Hon är väluppfostrad och färdigtränad på får. Hon kommer från USA och är så cool!!!! En helt annan typ än Zorro. (Jag älskar min hund, men han är en jävel att ha och göra med ibland) Tack snälla snälla Bobby för denna fantastiska present. A thousand thanks to the incredible Bobby D!!!!!! 

Hon kommer åka tillbaka till skottland i nån månad till för lite mer träning. Men just nu är hon hos mig : ) Hon och Zorro verkar funka, i alla fall än så länge!!!!! Jag lämnar henne igen på torsdag... kommer kännas tungt! Foto kommer imorgon!

Så nu har jag fattat beslutet att Zorro inte skall valla mer... i alla fall inte med mig! Han får bli en agilityhund eller hemmahund eller vad som helst som funkar, för jag pallar inte fler konflikter! Ser så fram mot att få köra Molly på fåren istället. (Vi kommer ha det kul Lottie!!) Har testat henne en gång och hon gick fint med en gång nästan... men man får ju köra dom engelska kommandona, lite rörigt i min lilla hjärna till en början! Kommer bli grymt spännade, men nu måste jag lära mig att vissla med vallpipan!!! 

Natti natti från Jenny fylld av överväldigande intryck!
And ones more... The one and only Bobby.... Today I´m your most devoted fan! Thank you!!!

5 kommentarer:

Pamela sa...

Jag var på M1an i revinge, det var därför jag inte kom i går på ditt VP. Det var ju bra att vissa delar gick bra där iaf =) O att du vågade genomföra det trotts att det inte gått så bra på senaste tiden :)
Jag förstod inte helt, har du fått en hund? Får du henne när hon kommer tillbaka från Skottland från den träningen? Så fall önskar jag er Lycka till o att funkar super mellan Zorro o Molly! :) Ring du!! Kram!

Anna & Pelle sa...

Bravo att du körde på iallafall! Tyckte jag att du gjorde rätt i. Grattis till nya hunden Molly, hoppas ni får det roligt ihop. Nu får du två hundar att träna, vad roligt!
Ha det gott och vi vill se bild nuuuuu!

kee&Johan sa...

Hej Jenny
Jag tyckte du gjorde rätt som gick ut på vp trots att du någonstans inom dig visste att han inte var riktigt färdig,bra Jenny. Hm ja johan förbrukade nog turen i staven för vi hade en himla tur.Vår lille intensive herre kämpade bra och husse med förstås. Nu ska vi träna på för vi tror på denne hund. Grattis till Molly och lycka till med henne!Vi lär ses nere hos Lottie ha det jättebra.Kul att lära känna dig också och som sagt vi ses/Kee

Anonym sa...

Hej Jenny Penny!!!

Du har jobbat jättebra med Zorro, han kunde inte haft en bättre ägare än dig Jenny!!! :D Hoppas han och Molly och du förstås får massa kul ihop!!!
Vi ses och hörs!!!
kraam Lottie

Lucas & Co sa...

Hej!
Så roligt med Molly! Å sånt fint namn =). Hoppas ni får ett fint samarbete ni två. Zorro och du får hitta på annat, som du sa, agility och sånt skoj. Spännande att se foton snart =) kram!