måndag 8 juni 2009

Massage & vallning

Varanus Tristis orientalis
Idag har vi varit och tränat lite på fåren hos Lottie. Vi tränade själva i den lilla hagen. Jag hade bestämt mig för att fokusera på rätt avstånd till fåren och ett bra plats. Med det som grund tränade vi sen drivning/fösning och små flanker. Förutom att jag fick pränta in "bort" ordentligt på ett lite argt sätt så funkade faktiskt allt bra idag, kändes som att han tog till sig tillsägelserna också! Jag tycker att det funkar bättre att träna när inte det står andra utanför hagen som väntar på att komma in och få träna. Idag tränade vi nästan en hel timme, men vi tog det jättelugnt, vi hann tänka och fokusera. Detta funkar ju iofs inte riktigt om man är ute på ett stort fält för då drar ju fåren iväg... men det är ju därför jag valde att vara i den lilla hagen idag  : ) Vp kommer nog inte att funka, men jag skall prova i alla fall, för nu har jag ju både anmält och betalt!

Idag kom Susanne hit och masserade Zorro. Jag var lite orolig för om han skulle acceptera det. Men det gick över min förväntan. I början var han lite reserverad och morrade en gång, men överlag så låg han lugnt och avslappnat och riktigt njöt! Susanne verkar grymt proffsig och hanterade Zorro jättefint så henne kan jag verkligen rekommendera. Zorro var jämt och fint musklad enligt Susanne. Han skulle behöva bygga lite på baken vilket jag kunde göra genom skrittövningar  över bommar eller i t ex högt gräs, eller skritt i uppförsbackar. Han var lite stel på vänstersida av ryggen och lite stelare i höger bak än i vänster. Men det var spänningar som inte satt djupt och gick lätt att massera loss : ) så det var ju positivt. Susanne sa att Zorro kan ha nästa behandling om en månad så det har vi bokat in såklart!!!

Nu skall jag gå ut och rensa ogräs, tjoho... eller inte!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Halloj Jenny ;)

Sorry att jag inte svarat innan men det har gått i ett här..... Vad roligt att Zorro tyckte att det var ok med massage och jag kan lova att hundarna blir så himla fräscha och fina av det ;) Sedan att Susanne bara är så himla gullig gör ju sitt ;) ;)
Oj oj ser att ni har haft en liten form svacka :( men eftersom du är en riktig fighter så bara lägger du det bakom dig och så kommer ni starkare tebax.... Vi håller tummarna!!! Vilja är på G igen så om du vill kan det vallas någon dag ;)
Ha en super vecka!!!
M;-)

Anonym sa...

EHHH jag igen.... Glömde det viktigaste... Min man har spelat fotboll och det var där knäet gick bokstavligen "nästan" i tusen bitar!!!!

Annsofi sa...

Åh, vad du är snäll! Skriver rara kommentarer och ger bort en agilitytunnel. Kul att ni är på g igen med träningen och vad mysigt det låter med massage. Vi ses på onsdag!

kee&Johan sa...

hej
Vad roligt att vallningen gick bra! Att faktiskt backa lite i sin träning ger resultat man ska skynda långsamt,du jag vill säga att vi står inte bara och väntar på vår tur när vi tränar så känn det inte så, för vi lär oss massor av att se andra hundar. Ja vi hoppas vi får en bra träning nu tisdag onsdag, uppdaterar väl hemsidan så kan du kika om du har lust. Tills vi ses ha det bra.Kee/Johan

Sara å Vila sa...

Det är superskoj med agility men med Vila måste man ha tålamod, hon är en väldigt omogen hund å vi skyndar väldigt långsamt. Men jag älskar min hund å vi kämpar på!! Kommer inte ge upp med henne, det kan jag lova!!!
Duktiga ni är som vallar så mycket, önskade att jag oxå hade den möjligheten men min tid räcker inte till just nu...
Jag känner inte Emelie men jag vet vem hon är, en mycket duktig och rutinerad förare med kanonvovvar... Kommer nog bli en kanonkurs för er!!
Kram sara

Anonym sa...

Hördu, idag hade här vart jobb för Zorromannen.. Jordbruksverket ringde imorse och sa att de kommer ut och vaccinerar idag.. Bara att bita i sura äpplet.. Kan ju inte ta hem alla fåren, får vaccinera på betena... Och inga uppsamlingsfållor, yeha!! Blir en LÅÅÅÅNG dag! Vi ses imorn :-)
kraaam