torsdag 19 februari 2009

Inkallning!

Ett stort problem för mig och Zorro är ju att han inte klarar gå lös på promenader. Det som händer är att han blir så extremt uppspelt att han slutar tänka och helt vilt bara kan rusa hit och dit, jaga fåglar i luften, jaga cyklar, han har jagat en bil en gång... så då har jag ju för länge sen fattat beslutet att han inte får gå lös! Det är helt enkelt för farligt. Han tar även upp på olika djurspår och slår då fullständigt dövörat till. Men bara för det behöver man ju inte ge upp. Jag tränar nu på att han skall hålla sig inom spårlinans (15 m) avstånd till mig hela tiden, jag håller längst ut i linan och Zorro får springa som han vill men om jag märker att linan är på väg att sträckas så ropar jag på honom att vänta på mig eller så kallar jag in honom. När jag säger vänta så använder jag klickern om han stannar och tar ögonkontakt med mig, och eftersom han vet att den byter godsak så kommer han oftast springande till mig då! När jag kallar in honom så klickar jag och belönar när han kommer fram till mig. Jag jobbar också mycket på små lydnadsmoment och leker med honom samtidigt som jag håller längst ut i linan för att försöka öka intresset att ha kontakt med mig när vi promenerar.

Övningen går förhållandevis väl. Det är mest om han får upp nått spår som det går dåligt. Det är en stor fördel att träna detta nu när det är snö ute eftersom linan löper så lätt på marken och inte blir så förstörd på grusvägarna.

Annars har det inte hänt så mycket denna veckan. Jag har jobbat en massa och är helt stendöd hela tiden. Jag har tränat lite med klickern och Zorro börjar nu kunna kommandona buga, snurr och spinn... kul!!! Snart kan vi sätta ihop ett litet freestyle program, : D

Imorgon är det vallning hos Lottie... håll nu tummarna att det inte blir inställt!!!!! Sen skall vi träffa Johanna med dogz och gå en promenad i bokskogen på kvällen, skall bli kul!!! Sen jobbar jag lördag, söndag och måndag... suck! Jobbet är kul... men att vara ledig är kuligare!
Kramar!!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Låter hur bra som helst m inkallningsövningar m spårlinan! :D Kram

Anonym sa...

Hej!
Det ligger ute på svågertorp, bredvid stadium, mittemot bauhaus ungefär :) Himla roliga o fin affär, tycker jag!
Vaa?? så du kommer inte till Linda i morgon? :( kram

Anonym sa...

Jättebra träning du gör med spårlinan. Det kommer säkert att gå vägen. Men nu undrar jag varför ditt namn inte var med på rally-kursen???? Det måste vara Pamelas fel :-)

Frida o Ösa sa...

Hej, hoppas allt är bra med er =)
Läste om inkallningsträningen och jag känner verkligen igen mig i hur Zorro beter sig. Men efter att jag börjat träna med "bryt" som vi kallar de så går hon lös jämt numera =) Vill du veta mer så kan du väl slänga iväg ett mail. Metoden funkar riktigt bra på Isa, och nu vill hon knappt titta åt spår efter en liten tillsägning. Inget bråk och tråkigheter!

Ha en trevlig helg!
//Frida o Isa

Anonym sa...

Kanske skulle skriva mailen också =)

frida.lejonet@gmail.com