torsdag 12 februari 2009

Lydnads-Zorro

Idag har lille plutten var mycket duktig. Trots att jag satt på möte till kvart i fem och alltså inte hann rasta Zorro innan vi stack ner till klubben för att träna lydnad ihop med Johanna och Pamela så var han väldigt koncentrerad och mån om att vara till lags. Eftersom det var valpkurs på klubben körde jag inne i hagen (så han inte skulle kunna sluka en valp i förbifarten ; ). Så fast det var hundar runt om utanför staketet genomförde Zorro alla övningarna utan att flippa ut. Han sprang till staketet 2 ggr, men kom tillbaka nästan direkt jag kallade på honom, detta är ett stort framsteg mot tidigare då han har kunnat springa fram och tillbaka längs staketet och skälla som en galning i flera minuter om det varit hundar som tränat, lekt eller promenerat utanför. Så jag är mycket nöjd med honom. Körde igenom alla övningarna till lydnadsprogram 1 utom hoppet (alldeles för halt idag!). 
  • Inkallning funkar jättebra. 
  • Tandvisning går så där.... han accepterar att Johanna klappar över nosen och lyfter lite lätt på läppen, men han vill inte sitta stilla och han ser lite spänd ut, men han viftade i alla fall på svansen hela tiden.
  • Fritt följ gick bra. Han plogade ganska mycket och kom lite före mig då och då. Men jag var ändå nöjd med tanke på all störning det var runtomkring. Ögonkontakten var bra.
  • Ställandet går så där. Han stannar direkt om jag också stannar.. är fortfarande lite osäker om jag fortsätter gå! Måste träna den mer här hemma och verkligen befästa kommandot!
  • Läggandet gick först inte alls. Han bara satte sig och tittade glatt på mig. Men sen när han kom ihåg vad var han skulle göra så lade han sig, dock stannar jag upp och lägger honom innan jag går vidare. Kräver mycket mer träning. Men ha lade sig rakt idag!
  • Apporten går bra. Han tar den fint på kommando men jag måste elda upp honom ganska mycket först för att han skall hålla den 5 sekunder... men det känns helt klart på rätt väg. När jag kastar apporten och han skall hämta den så är han fortfarande osäker på hur han skall bära den. Eller snarare han tycker det går precis lika bra att bära den i knutan... hmmm... belönar inte när han gör så utan tar bara den och börjar om. Hoppas kunna släcka ut det beteendet. 
Kimba och pamelas träning gick kanon idag. Kimba var så med på allt. Jättefina raka sittningar, det märks att de jobbat med det. Leon gick också skitbra idag, verkade ovanligt snabb och alert. Det är så kul att ses och träna. Jag blir helt inspirerad av att kolla vad ni andra håller på med! : D

Nu är det sängen som kallar.... och imorgon är det fredag... sen helg... tjooohooo!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså, kanske blir lite tjatig men det e så skoj o se era framsteg, du o Zorros. Så skoj, sån bra kontakt han har o hur mycket ni har utvecklats. Tyvärr hann jag inte se er hela tiden, men vi får självklart träffas igen o träna!
Kram!

Anonym sa...

Hej! Roligt att det gick så bra för er idag! En detalj, du har inte fritt följ i lydnadsklass 1. Det är fotgående med slakt koppel. Men det är bra att variera sin träning!