tisdag 10 mars 2009

Fy skäms...

... på alla som slänger skräp i bokskogen... jaa nu är det kanske inte så lönt att säga det här, så gör ju INTE mina vänner! Förutom skräpet hade jag och Zorro en härlig eftermiddag i skogen idag! Det känns att det börjar bli vår, verkligen gött! På mitt jobb får vi ta ut en timmes fullbetald friskvård per vecka, bra va?! så det var det jag gjorde idag, perfekt när man har hund.

Igår startade lydnadskursen på klubben. Min tränare heter Britt-Marie och är jäkligt duktig och seriös, och hon funkar med Zorro också, det känns bra! Först började vi med att teoretiskt gå igenom alla momenten som finns i lydnadsklass 1, sen gjorde vi ett schema för de närmsta gångerna. Gårdagens träning handlade sen om linförighet, positioner och ingångar. Vi delade upp oss i små grupper som skulle vara varandras hjälptränare. Det är ok tycker jag, men jag föredrar om man får mer tid med tränaren... men vi var ju 10 st på kursen! Jag var lite orolig för hur Zorro skulle vara med så mycket hundar runt sig (det var ju en rallylydnadskurs på apellplanen samtidigt, allt som allt 20 hundar alltså..) så jag hade varit ute och joggat en lång runda med honom tidigare på eftermiddagen för att han skulle vara välrastad. Men kryss i taket var han bara lite utåtagerande. Där finns en rottweiler tik som han träffat förut och de verkligen bara hatar varandra, så fort de får syn på varandra bli de helt tokiga, och hon är givetvis med på min kurs! Men annars var faktiskt plutten väldigt sansad, men jag jobbade också stenhårt med klickern och massa godis HELA tiden... gav honom inte en sekund att tänka på nått annat än mig! Själva övningarna var inte svåra... Zorro plogade lite i fotgåendet men ögonkontakten var bra, hans ingångar från "hit" på nära håll satt som en fläskläpp! Sen när de som jag tränade med inte ville köra mer så fortsatte jag att träna själv med olika kontakt övningar. Hoppas verkligen denna kursen skall ge resultat! Britt-Marie föreslog att vi skulle göra en träningsdagbok, så jag funderar på att skapa en ny blogg för bara kommentarer om själva lydnadsträningen, mest bara i punktform... men vet inte om jag pallar vara så seriös med min träning, vi får se haha!

Idag är jag supertrött och skall typ gå och lägga mig snart... kl är bara halv sju... men vad gör man när man är helt färdig!
Natti natti

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skoj att det gick bra! :D Zorro har utvecklats så mycket! Vilken kurs e det du går, den som var i går? Kram

Anonym sa...

Åh, undrar om det inte var Britt-Marie som jag gick allmänlydnaden med? (Är dessvärre urusel på namn) Hon var bra iallafall! Och så blir jag lite nyfiken på rottisen, hon kanske hette Smilla? För det är ju en gammal kursare, tillika träningskompis, till Svea och mig. :-) Vi ses nästa vecka på agilityn väl?

Anonym sa...

Du verkar förresten behöva en sån här: www.hundtranaren.se :-D