fredag 20 mars 2009

Vilken dag!!!!

Vilken underbar dag det varit! Allt har varit toppen, förutom att kameran dog när jag skulle ta mitt första foto... helt menlöst! Vi har varit på en heldagskurs i Maglarp hos Lottie och vallat får. Andra deltagare var Ann med sin jättefina Trolla (som skall ta VP:et imorgon), Sara med Vila som var jäkligt tänd på fåren, hon hade inte vallat sen förra kursen i julas...  och Lotta med fina Kevin (jag är så impad av dem).

Första övningen gick ut på att få Zorro att gå till höger eller vänster om fåren utan att jag stod brevid honom. Tanken är ju att man skall kunna skicka hunden enbart på kommandon, att man inte skall behöva hjälpa hunden med sin egen placering. Denna övningen har inte funkat speciellt bra förut på Zorro men idag verkade polletten ramla ner. Det hjälpte jättemycket att Lottie stod bakom Zorro och höll i linan, gick han då på fel håll kunde hon ju stoppa honom direkt. Så förutom ett smärre missöde då fåren skenade iväg från oss så blev detta en lyckad lektion.

Andra passet tränade jag lite själv. Försökte då bara göra lite lätta saker som Zorro kan sen innan men fåren var jäkligt springiga och spred ut sig lite i sitt springande. Så när jag skulle skicka Zorro i ett högerhämt så gick han in och delade flocken istället.. ooops... inte vad som var planerat. Men det var ingen större fara. Han är faktiskt snäll mot fåren min Zorro... han är tajt och överdriven i sin iver, men han är snäll! Skönt!

Tredje passet skulle vi träna lite längre hämt. Jag ville träna på att stå vid Zorro och skicka honom, så Lottie var snäll och ställde ut fåren till mig. Höger varv går han jättefint i, givetvis lite tajt, men som Lottie påpekade så rusar han inte in, så fåren verkar inte bli så stressade ändå! Vänster varv gick lite sämre, där skar han in ett par gånger framför... men vi fick någorlunda ordning på det till slut. Man märkte att han blev lite konfunderat över att Dimma låg uppe vid fåren samt att både Lottie och Lotta stod "i vägen" också. Men överlag är jag nöjd, jag har ju inte tränat så mycket på att skicka honom "by foot" ännu!!

Avslutningsvis gick vi ner och tränade lite självständigt på den stora flocken längre ner på fältet. Jag körde då lite drivningar, och fortsatte träning med småflanker. Provade då att stå vid sidan/bakom honom och ge kommandona höger och vänster för att själv kunna korrigera lite med linan, och volai... det gick jättebra!!! Härligt!

Frida kom ner från Stockholm under dagen och tränade lite med sin Poppy, de skall också ta VP:et imorgon. Önskar dem, Ann, Otto, och Lottie all lycka till imorgon. Det är så trist att jag skall jobba så jag inte kan komma och kolla på! suck.. 

Under dagen kom också Madde och Jesper förbi med sina fina hundar och tränade inför sitt uppdrag som utställare imorgon. Funkar det bara som idag kommer det ju att gå toppen. Madde kör verkligen sin hund Keep (tror jag den hette) på ett så lugnt och perfekt sätt. De varkar mycket duktiga och imponerade verkligen på mig!

Med tanke på att solen sken hela dagen, det var minimalt med blåst, träningen gick skitbra, maten var jättegod och tränaren (Lottie) och alla kursare var kanon så kan man ju inte annat än att vara meganöjd : D

Aaaah life is good!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vaa? Det sa vi förra ggr för Birgitta skulle hinna para sin tik innan.. Förlåt, känns så dumt nu :( Nästa vecka e det iaf på lördag kl 14! Men annars gick det bra i dag! Kram!

Anonym sa...

vi sa det när vi satt o fikade men då pratade alla lite m varann.. känns ändå dumt, men nästa gång, då tusan ska vi köra massor utav rally! På söndag så hamnade tyvärr Malin i grupp A som ska träffas 8.00 o jag, Anna o Camilla hamnade i grupp B som ska träffas 11.00. O då vid 11 när vi ska träffas så drar man startnummer o sen gör man platsliggning o sen efter det börjar nummer 1 och i grupp B är vi 27 anmälda så där e en himla massa! Kraam!

Anonym sa...

Hallå! Vad fräckt med vallning! :-) Kan tänka mig att det är en upplevelse att se honom jobba med sina medfödda instinkter. Ungefär som jag känner det när Bianca står för fågel eller hör Svea skalla i skogen. :-) Jag ska försöka klura ut en bra förklaring på skillnaden mellan beröm och förstärkning till onsdag. Enkelt uttryckt: förstärkning fungerar som information för hunden att den har gjort rätt, berömmet är belöningen för att den har gjort rätt. Ses på onsdag! :-)

Lucas & Co sa...

Hej heeej! Jag förstår att du har fullt upp på jobbet, det e kul med jobb men det e jobbigt med jobb oxå =). Här e oxå fullt upp så jag e inte heller den bästa på att höra av mig hihi...men vi tar igen det sen! Kraaam