söndag 15 mars 2009

Rallylydnad hos Pamela

Idag var det dags för första kursdagen på Pamelas rallykurs. Vi började med teori om rallyns ursprung och pratade sen om hur man skall föra hunden, vilka skyltar det finns och allmänna tävlingsregler. Sedan gick vi ut och började köra lite på riktingsändrande skyltar. 

Det som är kul med rally är att man får jobba mycket mera aktivt med sin hund jmf med traditionell lydnad. Jag och Zorro har ju gått 2 rallykurser tidigare, men nu var det längesen och jag tycker verkligen att det är jättebra för Zorro att få träna på sin koncentration med andra hundar och människor runtomkring. Han vill ju gärna göra utfall mot andra hundar när han är i koppel, speciellt om de andra hundarna har en leksak, blir belönade eller skäller på honom. Så idag jobbade jag stenhårt med klickern och godis för att han skulle hålla fokus på mig hela tiden, resultat: 1 utfall mot Isa, 1 mot Pelle och 1 mot Coocos... så nu får vi se nästa gång om han kanske har mer acceptans mot dem när han träffar dem nästa gång. Tyvärr så missar vi ju nästa vecka eftersom jag jobbar helgen... trist! 

Träningen avslutades med att vi körde en liten bana. Jag hade bestämt mig för att inte belöna med godis inne i banan. Zorro tappade koncentrationen ett par gånger och välte en skylt, men överlag är jag nöjd med hans prestation. Det är mycket svårt för honom på nya ställen, man glömmer lätt hur mycket han faktiskt utvecklats på detta året jag haft honom. Min lilla plutt!!!!!

Eftersom jag fortfarande känner mig lite sjuk och febrig lär det inte hända så himla mycket mer idag. Imorgon sticker vi till Lottie och vallar och sen är det lydnadskurs på klubben på kvällen!

TACK FÖR IDAG PAMELA!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skoj att du ville komma :D O han välte ju skylten för att han hade sån kontakt o stirrade så på dig hela tiden så att han ens knappt märkte skylten iofs för han plogade lite men sån kontakt! Tack själv :) Du kan ju det mesta m rallyn så du får komma när du inte jobbar! :) Kram

Unknown sa...

Hej Jenny!
Jo, jag ska maila filmen på dig och Zorro, gör det sent ikväll (kommer inte hem förrän vid 22-tiden)!
Fick du mitt sms?
Ha det gott, å krya på förkylningen!