torsdag 16 april 2009

Agility och annat!

Har inte skrivit på ett dagar nu... det är så mycket man behöver göra som kommer före... som att jobba t ex hehe... 

Vi har varit hos Lottie och vallat ännu en gång. Lottie hjälpte mig mycket och vi tränade delar ur Vp-momenten, det gick väl sådär... Zorro är så jäkla het att ibland hinner jag liksom inte tänka vad nästa drag/kommando skall vara förrän det är försent och situationen redan skitit sig... hmmm undrar verkligen hur det jäkla VP:et skall gå... suck! Börjar tvivla nu...

I onsdags var det agilitykurs. Vi tränade vidare på att hundarna skall kunna gå på preseningar och en vippande bräda. Sen tränade vi på en tasstarget, Zorro fattade med en gång, men han typ mer gjorde jämfotahopp på den av upphetsning, han är så söt min hund i sin iver att få belöning! Sen tränade vi på att föra hunden på höger sida, och gjorde början till bakombyten, kul! Zorro börjar bli bättre på att vara på höger sida, jag har tränat det en del nu, i början var han helförvirrad. Vi gjorde flera andra övningar också, det är kul på kursen. 

Nått som däremot inte var så kul var att ett par stycken andra deltagare på kursen visade lite dåligt omdöme när det gäller att ta ut avstånd när man går förbi varandras hundburar. Vi jobbar så att vi tar ut hundarna i korta pass. Så vi har våra burar inne på planen för att det skall gå snabbt att skifta mellan hundarna. Då tycker jag att det är dålig stil att gå förbi precis utanför någon annans bur med sin hund, eller att springa eller leka framför burarna. Zorro blev jättestirrig i sin bur och började göra utfall och skälla inne i buren.. mycket trist eftersom jag jobbat så mycket (med bra resultat) med att få bort sånt tråkigt beteende de sista månaderna. Jag tog upp det med vår tränare Katarina som höll med om att man måste visa respekt i sådana situationer, så hon uppmanade alla att visa respekt för detta. BRA! Men nästa vecka skall jag ändå sätta min bur på ett annat ställe, mer isolerat, och om inte det hjälper skall jag täcka över den... det hör till saken att första gången på kursen hade Zorro inte alls de problemen, så jag vill absolut att detta blir en engångsföreteelse.

Imorgon är jag ledig från jobb och vi skall åka till bästa Lottie och VALLA!!! tjohooo!

Sov gott!

4 kommentarer:

Pamela sa...

Nej, tvivla inte på VP:et. Det kommer gå bra, o det är verkligen bra träning! Ska bli skoj o se er in action på den fronten också!
Kul att det går bra på kursen, så avundsjuk att inte jag är med i agilityn faktiskt... Tråkigt bara med såna människor, säkert såna som inte alls har det problemmet själv. Hoppas det löser sig nästa gång!! Ha det bra! Kram!!

Nasim sa...

Jag håller med VP:et kommer att gå bra! Bara tänk positivt runt det! Puss på dig syrran!

Jenny sa...

Tack vad ni är snälla! Ja, jag skall försöka tänka positivt!

Anonym sa...

Halloj Jenny ;)

Har förkylningen lämnat din kropp ännu?? Läste att du och Zorro ska ge er på ett vp och det kan väl bli kul ;) Jag håller helt med syrran TÄNK positivt!!!!
Hoppas att du får en fortsatt strålande vecka!!
M;-)