tisdag 28 april 2009

Seg & pigg!

Igår var det lydnadsträning på klubben. Vi har börjat kommendera varandra och Peo skulle filma, skitkul! Men näää... för en gångs skull var Zorro JÄTTESEG... han ville ingenting, och var totalt uttråkad??????? Shit är han sjuk???? Men nä, jag tror faktiskt bara det berodde på att vi varit ute i trädgården hela dagen och att han hade lekt och stimmat runt en massa plus att det var tryckande åskväder på kvällen. En sak blev i alla tydligt; jag och Johanna måste lära oss att kommendera.. haha vi hade noll på det! = )

Britt-Marie visade i alla fall mig hur jag skall gå vidare för att förbättra fotgåendet... just nu är Zorro inte speciellt intresserad av att gå fot med ögonkontakt, varför skall det vara så svårt med hundträning????? : / Hon menade att jag måste trampa på mer själv och inte truga om Zorros uppmärksamhet... hoppas det konceptet hjälper!

Idag körde jag hem till pamela för att träna lite rally. Jag har bestämt mig för att inte belöna alls med godis inne i banan och att inte belöna innan banan startar. Jag har köpt en pipande leksak som jag triggar honom med lite innan och sen får han massa belöning (leksak & godis) när banan är slut! Första banan gick ganska dåligt, Zorro skulle nosa på massa saker, välte en kon osv... suck! Andra banan blev bättre, kontakten var större! Sen visade jag några av Zorros freestyletricks för Pamela och använde klickern... då blev han så himla fokuserad på mig så jag bestämde mig för att gå banan en gång till. Fantastiskt!!!!!! bra ögonkontakt, inget snus... helt med i matchen, skoj skoj skoj!!! Så det är kanske så jag skall göra innan jag tränar nått annat? Tack för att vi fick komma Pamela! ps... så kul att de Kimba på budföringen = D

Ikväll skall jag och lovely köra hem till Lottie, jag & Zorro skall valla får medan mannen skall göra lite reparationer... skall bli kul att träna!

Tack å hej från en nyklippt Jenny!

3 kommentarer:

Pamela sa...

Så bra det gick i dag utan godis, sista gången gick ju fruktansvärt bra! Tack för du ville komma =) Nästa gång tar vi det på klubben! Kram

Anonym sa...

Hej tjejen
Roligt att det gick så bra.
Har tränat idag, och det gick mycket bättre.
Vi ses imorgon kram

Anonym sa...

Hej,

Det här med grimma är jag fullt med på vad som gäller - vi har kommit en lång väg tack vare den. nu klarar vi enstaka bilar etc. Så visst vet jag att det är inte grimman som gör det men det underlättar plus att den lugnar henne så att hon kan ta in intrycken av vad hon ser istället för att bara vara uppstressad o hänga i kopplet. MEn tack för tipset!!

Mvh
Therese, Beda o Dimma