onsdag 22 april 2009

Mycket träning!

Jo det har tränats en hel del på sistone! Måste ju passa på nu när Zorro går så bra = D 

I tisdags var vi hos Pamela och körde lite rally innan jobb. Hon hade varit gullig och byggt tre kortare banor. Det var jättebra, man fick möjlighet att hålla kontakt genom hela banan men ändå inte dröja med belöningen. Passade Zorro perfekt. Skitkul! Pamelas Kimba gick också verkligen bra, tror att det kommer gå mycket bra för dom under denna tävlingssäsongen. De kom ju 4:a på senaste... Tack för att vi fick komma.

Denna bilden har jag snott från Pamelas hemsida: Vi är vid skylten ligg och gå runt!

Idag var jag ledig och stack hem till Lottie vid lunchtid. Hennes valpar är ju bara sååå jäkla gulliga nu. De har börjat vara ute i trädgården. De tultar runt, busar och verkar hungriga jämt. Hade lätt kunnat stjäla hem ett par stycken! ; ) 

Zorro fick verkligen kämpa med fåren idag. Vi tränade stenhårt på drivning bort från mig (alltså jag gick sist). Vi försökte göra små flanker bakom fåren och jobbade mycket på att få ett lugnt tempo. Svårt men kul!

Sen tränade vi fållan (!). Det var första gången vi provade det. Lottie var kanon och hjälpte och visade, fick massa tips. Sammanfattningsvis kan jag väl säga så här: tillsammans med Lotte gick det bra och Zorro fick in fåren i fållan, när jag skulle göra det själv... nääääää! Då sprang de attans fåren bara runt fållan och Zorro blev för het och tryckte in åt vänster hela tiden.. suck! Men det är bara att jobba vidare. Lottie skall ha lite VP-kurs nu... passar perfekt!

Nu ikväll var det agilitykurs. Zorro var rätt trött efter flera timmars vallning, men just därför gick det kanske mycket bra på kursen. Zorro kändes lugn och fokuserad. Idag satte jag också buren helt för sig självt, så det blev inget skällande och stimmande i den.

Övningarna vi gjorde var:
Sändande genom hinderstöd med godisskål på andra sidan.
Sändande till tasstarget.
Inkallning mot nosdutt på handen.
Bakom- och framförbyten runt koner.

Den enda övningen som inte gick så bra för oss var den sista. Övningen förutsätter att hunden går obehindrat på höger sida. Även om jag tränat mycket på det den sista veckan är Zorro inte där riktigt ännu. Han säger: men matte... innan fick man ju alltid godis på vänster sida! Men förutom detta är jag jätteglad för allt bra Zorro gjorde idag. Han älskar alla dessa övningar!

Har förresten funderat på att anmäla mig till en agilitykurs som löper över sommaren här: http://www.emelienorrman.cybersite.se/startsida.html

Nu skall det sovas som fan, upp 04:25 imorgon, jobba jobba jobba....

3 kommentarer:

Pamela sa...

Hej!! Säg bara till när du börjar sent igen så tränbar vi mer!!
Låter himla skoj m agilitykursen! Men jag hittade itne nånstans vart det var nånstans för jag är intresserad!!! Fast jag är på semester 2 av tillfällena men får så fall höra fall det är okej.
Jag hade fullt upp i går så därför kunde jag tyvärr inte komma till klubben, låter jätteskoj! När ska du anmäla till agilitykursen då?
Har du anmält till rallylydnaden, ribban?! :D tycker jag du ska!
Kram!

Pamela sa...

Om det är okej att du tar m nån så absolut!! Mer än gärna!!!! :D Hade det bara varit 2 ggr att missa så hade det varit okej, men missa 3 ggr känns för mycket :(
Ha det fint! Kram

liza sa...

smyglsäsare är jag, men idag hejar jag tebax och säger att jag ska ta mer tid till uppdatering, hoppas jag. det är verkligen kul att följa er resa ni gör nu, med träning och framsteg. jag har endast flockpli på mina, ja oxå ngr onödiga trick så klart. bulan hälsar att den nu glider ner på näsbenet och bakom ögonen vilket verkligen syns och känns. men ... jag tror jag överlever, även detta!
kram på dej och din fina, blanka zorro och hej så länge!