lördag 27 december 2008

Bild från Aggarpsrundan!

Idag har vi varit och vallat för Bobby. Vi har tidigare alltid varit hos Lottie men idag tyckte Bobby det var dax att ta ut Zorro på ett lite större fält... så var och tränade nere vid kusten förbi Trelleborg på några får som tydligen Peter och Anna Uhleman leasar. Tack för att vi fick komma! De är lite större och tyngre jämfört med Lotties får. Känner att jag måste börja kolla upp vad olika fårraser heter... Man tänker typ "får som får" men så är det verkligen inte. 

Jag var mega nervös inför dagens träning, visste ju inte alls hur Zorro skulle bete sig på ett alldeles nytt ställe. Det blev ju typ inte bättre av att jag först inte riktigt hittade dit och att det var (i min mening) en massa andra förare och hundar där och tränade. Shijt... skall alla titta på min ouppfostrade hund nu? Men men... aldrig ta ut nått i förskott! Zorro var exemplarisk och träningen avlöpte perfekt. Nu tränar vi mycket på att Zorro skall ta ut avståndet till fåren när Boby och jag går mot honom och säger "bort!". Han vill ju gärna ligga lite för tajt på dem... Till och med Bobby var förvånad idag hur lugn och koncentrerad Zorro var, kul! Imorgon skall vi träna på ytterligare ett nytt ställe...

Egentligen skulle Linda hängt på och kollat lite idag samt hjälpt till att fota lite, men den stackaren hade fått mjölkstockning i ena tutten...aj aj... Lucas får skärpa sig och amma mer! inte somna mitt i ätandet, haha! Jag och Zorro var i alla fall hemma hos dem och fikade lite innan vallningen. Och man kan verkligen säga att Zorro fikade.... när Linda skulle duka fram sina goda lussebullar och julmusten säger hon: "men var det inte sex lussebullar? Ante; har du ätit en redan?" Men näää det hade han inte! Alltså har Zorro snabbt som ögat scannat av läget i deras kök och helt obemärkt lyckats äta en hel lussekatt från diskbänken ... amazing vilken väluppfostrad hund man har! Grrr, men det är väl som de sägs... har en Bc väl lärt sig nått så glömmer de aldrig. Och enligt Zorro är väl det här med att stjäla mat från diskbänken det bästa han har lärt sig på flera veckor, haha! Grrr. Linda berättade att hon och Ante planerar att köpa en ny briardvalp...kul! De fick ju tyvärr ta bort sina fina Avanti för att tag sedan. Kan bli skoj om Linda blir intresserad av att satsa lite på vallningen, kul med sällskap!

Ikväll har vi varit hos svärmor och fikat. Sedan körde vi och köpte indisk mat på möllan i Malmö..mmmmmm goooooddddd! Så nu kan man somna som en stock. Har nog egentligen gjort lite för mycket idag... är rätt slut.

Sov gott!
Ps bilder på tomtens förlupna renar/rådjur i photobucket.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Jenny och Zorro! Skulle bara in och kolla Svedala Bks hemsida och så hittade jag hit! Vi sågs ju ett par gånger i höstas nere på klubben för vi hade ju kurs samtidigt. Roligt att det går så bra med vallningen, fortsätt jobba :-) Hoppas att ni får ett trevligt nyår!