torsdag 25 december 2008

Guinness sitter fot väldigt fint!

Juldagen. Det har varit en underbar kall dag med sol. Jag har mått lite bättre och har själv varit ute med bushunden. Nu i eftermiddag åkte jag t o m till klubben och träffade Malin och hennes fina tollare Guinness för lite nätt träning. Tyvärr blev det inte så mycket träning för Zorros del, det skulle givetvis smällas med raketer i närheten. Zorro blev lite okontaktbar och kunde inte koncentrera sig. Han fick t o m ett ryck och bara sprang iväg helt plötsligt, och skulle inte komma när jag ropade... suck... satte in honom i bilen då! Sen tittade jag bara på när Malin tränade. Hon ville träna lite precision i positionerna idag. Jag tycker Guinness är härlig, men jag förstår att det är rätt mycket hund att jobba med. Han skall liksom Zorro ha koll på allt runt omkring hela tiden.

Malin berättade även lite om hur hon har förbättrat vardagslydnaden och kontakten med Guinness. Jag tyckte det hon pratade om lät mycket vettigt. Skall själv sätta mig och analysera i vilka situationer det egentligen är som jag blir som mest irriterad på Zorro. Malins teori var att det är i just de situationerna man troligen själv är som mest otydlig med vad det är man vill att hunden skall göra eller kanske ofta inte göra! Jag måste definitivt bli mer bestämd och tydlig med vilka beteenden jag vill ha och vilka som inte är acceptabla. Känns bra att ha kommit fram till detta. Låter kanske busenkelt, men alla vi som har hund känner nog att det inte alls är så jäkla enkelt att alltid vara konsekvent och tydlig! Tack Malin! Nu gäller det också bara att hitta rätt sätt att vara tydlig och bestämd på.... inte lätt att vara matte alltid!

Har lagt in lite bilder på Guinness i albumet "friends and family" på photobucket (se länklistan). Tyvärr blev de flesta bilderna jag tog ganska mörka, så de var bara ett fåtal som det var lönt att publicera.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan!
Fin Zorro är!
Har en vän som har en syster till Zorro, Måsarps Hera . Detta är dock en problem hund. Så som de flesta Bc's blir om de inte blir aktiverade.
Hör gärna av dig så skulle jag kunna skicka bilder på Hera. Gärna då din mail adress då jag inte hittade den här ..
Mvh