lördag 10 januari 2009

Clinic hos Lottie

Idag har varit en skitbra dag! Jag och Zorro har varit på vallkurs hos Lottie nere i Maglarp. Förutom vi så var det Lotta med Enzo, Lotta med Kevin, Irene med Hampus, Frida med Isa och Sara med Vilja som deltog. Av alla oss så var det bara Irene som inte hade Bc, hon har en liten cool västgötaspets. Det är spännande att se hur de vallar på ett helt annat sätt. De använder b l a skallet mycket... fåren är ju inte jätteglada för det, men jag tror de vande sig lite. För Isa och Vilja var det vallningsdebut! 

Dagen började med kaffe inne hos Lottie samtidigt som hon berättade lite om border colliens utveckling, avel och egenskaper. Det var spännande. Sen gick vi ut i stallet och fick prova att arbeta med djuren i en fålla. Det har Zorro aldrig gjort förut, men det gick faktiskt över förväntan. Det verkade också som att han verkligen började lyssna på om jag sa höger eller vänster, innan har det verkat som att han är väldigt beroende av min placering i förhållande till fåren. Så det kändes jättebra!

Sen fikade vi massa goda bullar och kakor gick efter det ner och tränade i hagen. Jag körde Zorro i princip helt själv idag. Ja.. Lottie var ju givetvis med och gav massa goda råd, men det var jag som skötte kommenderingen! Tyckte nog att Zorro var lite tajt på fåren hela tiden idag, men annars kändes det bra. Imorgon verkade det som att vi skulle träna ute på det stora fältet. Det tycker jag är bra... Bobby har ju varnat mig för att träna på för liten yta. Han menar ju att Zorro då kommer lära in massa saker som blir jobbiga att bli av med. Men i så fall sätter jag dubbel lina på...

Slutligen bjöd Lottie på lammgryta med ris och sallad och till slut cheesecake som efterrätt. Ja...lamm äter jag ju inte, men det andra var gott. Fast jag tycker nog det är lite bättre att äta ett lamm som man själv fött upp och slaktat. För som Lottie sa... då vet man ju att den haft ett bra liv och inte behövt stressas på nått jäkla slakteri. Sen var typ kl 18:00 och man var helt slut. Så även Zorro som nu ligger som en död sill nere i köket ; )

Allt som allt en kanondag helt enkelt!

Frida, Lottie och  tuffa Isa.

Zorro och jag pausar lite med en promenad!


Sara med lydiga Vilja.

Irene med Hampus.

Söta Enzo.

Zorro i sitt esse!

Lotta med Kevin, den mest rutinerade hunden på kursen!
Fler bilder finns att se i mitt fotoalbum på photobucket, kolla bland länkarna!

1 kommentar:

Frida o Ösa sa...

Hej Jenny!

Tack för inlägget i min blogg =) Det var roligt att träffa er också nere hos Lottie. Ska lägga in bilderna från min kamera och se om det blev några bra, i så fall kommer de snart upp på bloggen.

Lycka till med Zorro, jag tror det kommer gå bra för er!

Vänligen
Frida o lilla Isa