tisdag 27 januari 2009

Vallning hos Lottie!!!

Tack Lottie att vi fick komma! Zorro var sååå duktig idag! Han var lydig, lyssnade bra och det kändes bra att träna. Jag var ute på Lottie stora fält och det var en bunt mycket lätthanterliga får som stod till förfogande. De varken sprang i väg eller var helt sega... helt perfekta för mig och Zorro idag alltså! Tränade en del på att Zorro skall kunna ligga och vänta länge trots att jag rör mig och vänder pisken hit och dit. Han är ju så himla signalkänslig så minsta lilla antydan till att skicka honom så sticker han! Tålamod är en dygd! Sen tränade jag på att skicka honom höger och vänster, så länge jag är hos fåren går det bra men om jag försöker ställa mig närmre Zorro så vill han bara springa rakt fram! Har bokat lektion med Lottie på torsdag så hon kan visa mig lite hur jag skall göra, gud give för folk som kan hjälpa små noviser som mig och Zorro! (Även om Zorro nog tycker att han kan allt bäst själv redan, hehe). Ni skulle ha sett fåren... Lottie håller på och klipper dem, haha... helt rakade var vissa av de stackarna! Såg jätteroliga ut! Tyvärr ingen kamera idag : ( Idag passade jag på att gosa lite med Ulli i Lotties kök.... hon skall snart ha valpar.... mmmmmm sugen! Hon är jättesöt..mmm... korthårig... mmmm!!!!

Ha en fin eftermiddag!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vi var klara vid 18.30. Tog vid 17 för då hade Anna hämtat Pelle från dagis så slapp hon köra fram o tillbaka :)
Hur gick det för er när ni tränade då?
Haha, jag skickar ut ett sms på fredag eller lördag om tid, dock ev plats men du kan ringa. Anna hade glömt tiden o e Linda som hon var i fredags så kommer hon säkerligen inte heller i håg det.
Du skrev för nån kommentar sen att vi hade kunnat åka ut o spåra o det tycket jag låter bra, har abar aglömt att svara tillbaka! Det hade varit trevligt :)
Alltså jag vet inte, jag hoppas på att kunna befästa rörelsen så pass mycket att hon kommer att prova den även om jag inte har scarfsen. För m tejp kunde man gjort den mindre o mindre men det brydde hon sig inte så mycket om, men jag får se, men jag hoppas det går! kram

Anonym sa...

Jag hade gärna träffats o lagt spår men 12 kommer mamams kusin till oss (som varit tränare på svedla BK för många år sen o han hade 2 briarder) så då hade jag velat vara hemma. Man antingen innan vid 10 eller efter men då vet jag tyvärr ingen tid. Hade du kunnat så tidigt?

Anonym sa...

Så bra! Då ses vi där! Jag har såna snitslar som jag brukar använda tar m de! Då måste jag absolut gå o sova nu! haha..

Anonym sa...

Hej!!!
Jag fortsatte klippa fåren lite senare!
Vilka pälsar de bruna ryorna och svarta finullen har! Man skulle vart kardkunnig och tyckt det var kul med ullen, vi bara kastar allt jue. Har fyllt en del stora gödningssäckar redan ;-) Ingrid hjälper till med o hålla sladden, Hans har uppfunnit världens bästa tackhållare!! ha ha, du får se på torsdag, vi ses!!!
kraam/Lottie och hälsning till dutkiga Zorro, det såg bra ut ute på fältet :-)

Anonym sa...

Hej Jenny!
Vad kul att läsa om Zorros framgångar hos fåren. Längtar tills jag får se honom i aktion igen =)

Tack för tipset om min hemsida. Måste nu ändra så att alla länkar syns!

Shaping är detsamma som att man väntar ut hunden tills den gör rätt betéende man önskar. Använder ingen target, godis eller annat lockbete utan hunden ska helt enkelt lista ut det själv. Du har säkert varit med om den övningen själv men många tycker om att använda det engelska ordet för den sorts av träning.

Ha det gott!