lördag 3 januari 2009

Extern belöning!

Eftersom det är isisisiskallt ute får man satsa på lite inomhusträning. Idag var Zorro mycket fokuserad på att hålla ögonkontakt. Jag kunde göra flera olika övningar med den externa belöningsskålen (mm leverpastej är gott gott tycker zorro). Han gick fot ca 5 m med ögonkontakt hela tiden!!!!! Jaaaa!!! fantastiskt... hoppas detta är början på ett bra fotgående! Skall prova ute i trädgården imorgon.

Jag har även börjat med lite konditions- och styrketräning för Zorro och mig. Igår var vi ute och gick i massa backar upp och ner samt promenerade i högt gräs, idag cyklade vi en snabb runda i motvind. Jag känner ju att jag inte har bra kondis! Måste ju vara i form inför Skottlands resan! Bobby sa senast att Zorro egentligen är lite för hög för att vara en optimal vallhund i så bergsrik terräng som det är runt hans farm. Så min tanke är att detta skall kunna kompenseras genom att han är vältränad, vill ju att han skall orka med mycket träning när vi är där... och jag också givetvis!

Idag fick jag mail från John som äger Zorros bror Max (se länk till deras hemsida i min länklista). Max startade på SM i vallning 2008, så jag hoppas Zorro kan ta efter sin bror, hehe! Det var så fascinerande att läsa hur han beskrev Max temperament... det kunde lika bra ha varit Zorro han beskrev! De delar tydligen hårdheten, tuffheten, överenergin och viljan att vilja stå högst i rang. Tydligen kämpade John och hans sambo också med ledarskapet. Intressant hur stark genetiken är! Skall bli kul att följa deras framtid.

Ha det fint!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Shit så skoj att det gick bra i 5 meter!! :D:D Hoppas verkligen det funkar ute också, men det tror jag sbolut!
När ska du till skottland?!?! Sååå avundsjuk! Jag vill m dit!
Kram

Anonym sa...

Oj så vackert det såg ut till o vara vid hans ställe!! Precis så som man föreställt sig m stora gröna kullar o så vackert! Jag e avundsjuk :P i och för sig har jag planer på att åka till sommaren om jag har fått jobb nu innan, annars får det vänta :p
Jag var o kollade inställningar innan men hittade inget "fel". Skumt att det göra så :S
Kram