måndag 5 januari 2009

Sista Bobby träningen!

Idag blev det en sista vallningslektion för the one and only Bobby innan han åker tillbaka till Skottland! Och jävlar vilken bra lektion det blev för Zorro. Det är inte klokt hur mycket Zorro har utvecklats under Bobbys träningar, ja jag har väl förhoppningsvis lärt mig en del också! Idag tog vi ut Zorro på ett jättefält, tack Anna och Peter att vi fick komma, och jag kände mig så där lagom nervös för vad som skulle hända. Träningen gick ut på att på långa distanser, typ 100 m uppskattningsvis, skicka Zorro i ett hämt åt höger eller vänster. Tanken var att få honom att riktigt ta ut bågen på vägen mot fåren. 

Än så länge tränar jag så att jag platsar Zorro och sen går jag upp till fåren (som Bobbys utmärkta clinicdog Kate givetvis håller på plats under tiden) ca 100 m bort. Sen skickar jag Zorro men om han börjar snäva in på vägen så platsar jag honom och går mot honom med longeringspisken och kommenderar "bort" så han backar undan, sen skickar jag igen. Ni skulle sett vilka underbara högerflanker han gjorde... jag blev fanimej helt tårögd att mitt lilla monster har kunnat lära sig allt detta på bara några veckor : D Och inte att förglömma att han ligger kvar på plats och bara väntar på kommandot när vi är sååå långt borta, helt fantastiskt!!!! Vänsterflanken började komma sig ännu bättre idag, men han är klart bättre åt höger.

Nu när Bobby skall åka hem så är man ju lite orolig hur det hela skall gå. Bobby säger ju att Zorro inte är lätt hund att träna eftersom han är så stentuff. Men jag fick i alla fall en drös med goda råd som jag nu skriver ner här så man inte glömmer:

  1. Köp en egen longerpiska
  2. träna hunden själv, låt ingen annan styra och kommendera honom
  3. träna på stora fält annars lär jag snart få problem med att han börjar snäva in på fåren och inte tycker det är roligt längre
  4. "bully him" när han blir för kaxig (låter hemskt men det funkar)
  5. fortsätt träningen på en lättare nivå än vad vi tränat nu, d v s börja själv träna hämten på ca 30 m håll och utöka efterhand som bågen är bra
  6. När detta sitter bra skall jag övergå till att flytta mig själv närmre och närmre Zorro vid kommenderingen. (Målet är ju att jag skall stå hos Zorro och skicka, inte hos fåren)
  7. Ha tålamod med träningen, Zorro är en sån hund som tar längre tid att träna eftersom han är tuff, men sen kommer jag (om jag lyckas; Bobbys egna ord, hehe) ha en underbar hund som aldrig kommer vika ner sig i arbete
Okej.... det låter ju jättebra, men problemet är ju att jag inte har egna får och egna jättefält.... Jag hoppas verkligen att Lottie fortsätter vara snäll och låter mig komma och träna hos henne, hon har ju också ett stort härligt fält! Nu till helgen är det i alla fall kurs hos Lottie som jag anmält till, skall bli jättekul! Jag tror vi även skall träna lite på att hantera fåren inne i stallet också... kanske klippa nått får... spännande. Kommer nog bli en toppen helg. Jag hoppas att jag och Lottie kan hjälpas åt att fortsätta träna "Bobbys way". Det känns ju onekligen lite jobbigt att han åker! Men det fixar vi väl?

På torsdag skall vi åka till veterinären och ta rabiessprutan, så skottland.. here we come!

Ciao!

Inga kommentarer: