onsdag 28 januari 2009

Ris med ketchup!

Ahhh vilken fantastisk lunch. Men så är det om man är jättehungrig och ändå inte pallar laga nått. Så microvärmt gammalt ris... jaja.. jag är mätt nu i alla fall! Drack faktiskt god juice till (= några näringsämnen).

Igår tränade jag och Johanna på klubben. Vi träffade Gertie med jaktlabradoren Yago (eller nått sånt) och Mona med Bc:n Spex där och tränade platsliggning med dem. Svååårt tyckte Zorro, speciellt som Britt-marie och P-O tränade sin schäfer längre upp på planen. Alltså nya hundar samt störning. Jag tycker inte det är idealiskt att träna platsliggning som första moment för Zorro är alltid lite splittrad i början, men å andra sidan är det ju så det går till på tävling! Zorro reste sig i alla fall upp två gånger och tog några smygande steg mot mig...."jag kommer till dig nu matte, det går väl bra?" Men egentligen är jag nöjd ändå, han kunde ju lika bra rest sig och sprungit iväg till någon annan hund! Resten av träningen var bra, körde igenom flera av momenten. Känner att jag skall börja ställa lite mer krav i ställandet och läggandet nu! Skall börja gå ifrån honom lite och se hur det går. Jag är även mycket imponerad av att Zorro kunde vara lös och bli belönad med sin leksak (som han springer ärevarv med) utan att flippa ut och sticka upp till Spex och Mona, som ju faktiskt busade och tjoade och tjimmade en hel massa! Jag är stolt!!!

Idag har jag varit med Pamela och Kimba i Törringe och gått spår med hundarna. Kimba var ju helt skogstokig idag! Hon var skit pigg och sååå med på allt Pamela föreslog. Vi fick ju träna lite i dungen medan spåren låg till sig... Kimba var t o m tänd på apporten och hade fin kontakt med Pamela, så kul att se! Jag tror det är bra att inte alltid träna på klubben! Jag tränade bara lite linförighet (med koppel på alltså), lite positioner och med apporten. Zorro höll apporten i 5 (FEM) 5 (FEM) hör ni det feeeeeem sekunder tjooohooo! och det var inte så att han spottade ut den då utan jag tog den! Jag vågade inte ha Zorro lös och träna med extern belöning, det var mycket spännade dofter som lockade! Men peppar peppar verkade det gå bra att gå fot med fin ögonkontakt ändå, trots att jag höll armarna rakt ner. Pamela tjatade lite på mig att jag inte skall gå och stirra ner på Zorro, hehehe... jag är ju helt rädd att han skall sluta titta på mig! Men faktiskt gick han fint även om jag tittade rakt fram... hoppas det håller i sig, fortsätt tjata på mig! Spåret jag gick var ca 60 m långt och helt rakt, i slutet låg det frolic och korv. Jag korsade det i början och Zorro tog upp det direkt, sen följde han det kanske ca 25-30 m utan problem men sedan vek han istället av mot höger och verkade väldigt intresserad där. Pamela sa att det kan ju vara så att han kände lukten av hennes belöning som låg ungefär i den höjden. Vi kanske la spåren lite för nära varandra? var nog ändå 25 m mellan dem... men det kanske skall vara mer? Sen tog han i alla fall upp sitt spår igen och följde det ända till slutete så när som på nån liten avstickare mot vänster.... Men på nått vis verkar han alltid så förvånad när han hittar belöningen... matte matte... här är ju nån som tappat massa korv mitt i skogen!!!!!! Sååå söt då!

Ikväll skall jag till Malmö och käka middag hos Lena, skall bli nice! Så nu måste jag gå och vila lite... värst vad jag är trött hela tiden!
Bye bye

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så skoj det var idag! Helt förvånad på hur Kimba betedde sig. O det e så skoj o koll på när du o Zorro träna från gång till gång, så mycket bättre det går!! O spårningen gick också hur bra som helst.. Får kanske ha längre emellan nästa gång, men han gick fint ner i spåret efter det igen :) Kram

Anonym sa...

Bilderna e tagna i så stor format att jag bara kan skicka 1 bild / mail.. Men om du har ett usb eller nån annan sån sak så kan du få de på söndag, eller om du har msn så mankan skicka de där över.