torsdag 1 januari 2009

År 2009

Så har ett nytt år börjat... undrar vad detta året skall bjuda på? Det känns som att det kommer vara ett annorlunda år. Jag har ju under de senaste 6 åren pluggat, så det lär nog bli en omställning att börja jobba! Det mest positiva med det lär nog vara att jag blir typ dubbelt så rik (läs fattig) som innan. Skall bli skönt med lön! Även om sjuksköterskelönen inte är något att hetsa upp sig för. Min man som arbetar som fastighetsskötare tjänar 5000 mer än mig i månaden (tur vi har gemensam ekonomi ; ) )... håhåjaja...och hur många människors liv kommer han att hålla i sina händer under det kommande året. Måste säga att Vårdförbundet är jäkligt flata! Men nog gnällt om det...

Vallningen igår gick mycket bra. Zorro börjar få till en fin båge i sina höger flanker, vänster är det fortfarande lite problem med. Vi jobbade så att vi skickade Zorro vänster och sen platsade vi honom varje gång han började tajta in i bågen, sen gick vi mot honom och kommenderade "bort" så han backade bak lite och sen skickade vi igen. Bobby säger att det ofta är så att hunden har en lite sämre sida. Ingrid var också med och tränade sin söta hund Kero. Han har verkligen tuffat till sig lite på sistone!

När vi tränat färdigt åkte jag med Bobby till Lotties gård. Han skulle hålla lite "trial training" för Otto med Lad, Anna med Hemp och Peter med Malte och Odin. Det var väldigt lärorikt att spendera hela dagen med Bobby och höra honom beskriva de olika hundarna, olika träningmetoder och vad respektive förare gjorde bra eller mindre bra! Tack för att jag fick följa med! 

På kvällen käkade jag och babe en god middag och skålade in det nya året. Zorro den stackaren låg i köket helt paralyserad av skräck och skakade, jäkla smällare. Men jag fick verkligen kämpa för att hålla mig vaken, redan klockan 22:00 började jag gäspa...inte så kul! Jag satt och halvsåsade framför brasan och försökte verka pigg! För alla vegetarianer kan jag varmt rekommendera att steka qournfilé med salt och grovmalen peppar, häll sedan över mycket creme fraiche, skivad purjolök och ett paket ötragårdsdressingpulver samt späd med lite mjölk, låt det koka ca 5 min. Severas med klyftpotatis och sallad. Smakade toppen. Man kan byta ut qournfilén mot fläskfilé, det var det lovely fick (han är ju en sån där köttätare!).

Nu skiner solen och himlen är blå men jag skall stanna inne och ta tag i lite städande. Min hushållerska verkar ha haft semester (eller strejkat) i flera veckor nu, ser ut som fan hemma!

Ha en bra start på det nya året!

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter som om ni hade en lugn nyår :-) Trist att Zorro inte gillar smällare, det gör inte Svea heller. Lyckligtvis är det inte värre än att hon går och lägger sig under sängen, så fort smällandet är över kommer hon fram med viftande svans. Agilitykurs blir det i vår så vi ses kanske på Svedala BK :-) Och grattis till jobbet!