torsdag 22 januari 2009

Träning med Johanna

Först måste jag ju bara säga... fy fasiken vad Emma Willblad imponerar!!!! Snacka om att ha nerver... gå upp på Oprah och köra ett så kanonfint freestyleprogram. Herreguuud, all ära till henne! Vilken himla massa träning det måste ligga bakom alla de momenten hon länkar ihop till ett sagolikt program. Jag tror jag skall sätta en inspelning med henne på repeat framför Zorros puff, så kan han lära sig det i sömnen!

Men även min lilla plutt var duktig idag. Känns verkligen som att han börjar fatta vissa av lydnadsmomenten nu. Hoppet och inkallning går perfekt. Idag tränade vi platsliggning med Leon och Zorro ihop... men Johanna hade lina på Leon, vill ju inte hamna hos veterinären efter ett slagsmål. Det gick jättebra, men jag måste börja ta tiden så man vet hur länge man låtit Zorro ligga. I fotgåendet är det lite problem när vi svänger... tror jag skall börja säga "fot" precis innan svängen... för det får man väl? Ställandet gick bättre idag... han stannar snabbare nu, men jag går fortfarande inte mer än 1 m ifrån honom. Läggandet var också bra... men han vill gärna ligga lite snett. Skall träna på det lite hemma, och bara belöna raka ligg! Apporten funkade bra idag. Inget tugg men han måste hålla den ännu lite längre! Förövrigt verkar han verkligen tycka det är jättekul med mig just nu. Snacka om att man blir nöjd som matte då... man vill ju inget mer än att ens hund skall älska en!

Kia var däremot en riktig plåga idag. Hon är i "super trotsålder". Hon ville inte sitta, inte ligga, inte göra nått helt enkelt... joo förresten leka, skälla och bete sig sig jävligt! Hehe tur det inte är min hund just nu ; ) Johanna sa att hon skall ta ner träningen på bebisnivå nu, men det hon kräver skall verkligen bli gjort... man märker att Kia testar ledarskapet mycket nu! Tydligen försöker hon sätta sig på Leon hemma också. Leon tränar däremot jättefint nu, gick verkligen bra med apporten idag! 

Efter vi tränat klart så lät vi Kia och Zorro leka av sig rejält. Sååå skoj, värsta brottningsmatchen och formel 1 racet. Så nu sover Zorro som en lite puppy på sin puff. Gullet!

Time to go to bed!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, du får inte säga fot innan svängen (om du ska tävla), då blir det dubbelkommando och poängavdrag! Men allt sånt kommer ni ta upp på förberedande tävlingskursen!

Anonym sa...

Litet tips inför svängarna vid fotgående: gör en halvhalt precis innan svängen för att uppmärksamma på att det kommer att hända ngt nu, dvs håll hyfsat högt tempo i själva fotgåendet, sakta sedan in typ två steg, sväng och öka takten direkt efter svängen. Fungerar på en helstirrig trängande dobermann iaf!
kram Carina

Lucas & Co sa...

Du får bara säga FOT i tempoväxlingar. Dvs i starten, från halterna och från normaltempo till språngmarsch. Kram!