onsdag 14 januari 2009

Lydnadsträning


Idag fick jag hjälp av Pamela och Linda med lite lydnadsträning nere på klubben. Det var bra.. Linda påtalade problemet med att träna så kortsiktigt som jag gör. Alltså; jag är ju nöjd om Zorro bara tittar mig i ögonen medan vi går fot, men Linda menar att han ofta går snett och lite före mig. Detta kommer då bli svårt att träna bort sen om jag belönar honom för det nu.... aaaahhhh lydnadsträning är svårt, jag vet inte om det här med petiga detaljer gällande hunden tilltalar mig så mycket? Skall bli kul att se hur jag tycker det blir på kursen... Överlag skötte sig Zorro idag... han var något mer okoncentrerad än sist jag tränade... men å andra sidan var ju jag det också... höll ju på att diskutera träningen mitt i själva träningen, kanske inte så smart. Men så får det väl vara ibland om man skall kunna utvecklas med hjälp av andra. Pamela hade med sig sin mammas hund Cocos för lite social träning, den var ju ganska mopsig mot Zorro... men inte så kaxig när det gäller att hälsa på människor. Den hade tydligen blivit skrämd av barn som valp... så trist när det blir så! Pamela var snäll och tog lite bilder när jag tränade:



Efter träningen stack jag till Ebba för att äta lunch... och det var ju jävulen var hennes Golden har blivit fet! Nu hör det ju till saken att Ebba är 82 år och inte längre kan gå ut själv med sin hund. Så hennes granne som ändå passar en annan hund om dagarna (den hunden är lika fet...) är snäll och tar ur Zackie 4 ggr per dag. Men tyvärr har det väl inte blivit några längre promenader nu under vintern men tydligen lika mycket mat, ben, kex och godis. Så resultatet har blivit att hunden ser ut som tunna, suck! Stackars Zackie. Jag förmanade givetvis Ebba om maten och lovade att jag skulle komma och hämta hunden ett par ggr i veckan för lite längre turer.

Redan idag tog jag med henne hem så hon kunde springa i trädgården lite med Zorro. Sedan stack jag och Johanna till Torups upplysta slinga och tog en power walk nu ikväll, då fick givetvis alla hundarna hänga på! Tror hon kommer sova ganska tungt inatt ; D

Det var faktiskt ganska läskigt att köra i skogen nu ikväll, dimman låg tät som i Lützen... man var ju livrädd att det skulle hoppa ut nått rådjur nånstans. Men vi klarade oss både dit och hem.
Nu skall jag gå och få lite skönhetssömn, bara 2 dagar kvar i skolan, Tjoooohoooo!

1 kommentar:

Anonym sa...

Så skoj det var o se at ni utvecklats så mycket sen sist! Tack för den goda chokladen!! Det var trevligt. Hör bara av dig om du ska träna fler gånger...
Kram