fredag 16 januari 2009

Färdig sjuksköterska!

Nu har 3 års studier avslutats. Ja... egentligen mer, för innan högskolan läste jag ju in hela gymnasiet på Komvux. Men just nu är det ju mest fokus på högskoleutbildningen så klart. Så idag har jag tagit sjuksköterskeexamen med kandidatexamen i omvårdnad d v s Bachelor of Science in Nursing!

Det har varit en fantastisk dag. När jag väl fått ordning på håret så åkte jag och träffade mina kursare och min engelska lärare Katherine för champagnefrukost på skolan. Sen gick vi till konsthallenscafé och drack kaffe och åt cheesecake. Klockan två var det dax för själva avslutningen i Johanneskyrkan. Älsklingen, svärmor, syrran, mamma och hennes man var där för att delta i firandet. Ebba orkade tyvärr inte komma, blev för många timmar för henne. Först tågade alla vi studenter in mellan kyrkbänkarna till väldigt pampig musik.  Alla var så finklädda och allvarliga att man verkligen kände av stundens tyngd.  Sedan hölls det en del tal och ett pris delades ut. Jag kan fortfarande inte fatta varför inte det priset vi fick igår inte också delades ut i kyrkan... hade ju varit nått för mamma att bli stolt över! men men... sen spelade Malmö Högskolas musikkår ett jättefint stycke av Grieg, då började jag gråta för det var så känslosamt, : )

Sedan var det dax för utdelning av examensbevisen och en och en kallades upp till enhetschefen och fick motta en ros och kuvertet samt sjuksköterskebroschen. Efter det spelades Malmö Högskolas fanfar för oss, då höll jag på att börja böla igen... Det är nog en hel massa spänningar som släpper nu... 3 års plåga är över, haha! Efter ytterligare fin musik tågade alla studenter ut tillsammans och det var liksom över... kändes skumt!

Som tur var var ju hela familjen där då och kramade mig. Sen åkte vi och hämtade Ebba och stack ner till Intermezzo här i Svedala för att fira och äta gott! Allt som allt en jättebra dag!

Zorro tyckte nog det var en allmänt tråkig dag. Babe var hemma på lunchen och bytte om inför kyrkan och då tog han ut Zorro från hundgården en stund... men sen fick han ju gå in där igen. Sen stack jag hem en snabbis innan restaurangen och lät honom springa en stund i trädgården. Men jag var ju lika tråkig och stängde sedan in honom i köket. En massa aktivitetsbollar och märgben med intryckt leverpastej har fått vara som lite kompensation idag. Men tillslut kom vi ju hem och syrran och jag gick en långrunda med honom och sen hade vi en lång uppvisning i köket av alla hans konster och trix.. det älskar han ju! Men ... det får bli en bättre Zorrodag imorgon. Lite dåligt samvete har jag nog ändå...

Nu skall jag lägga mig i badet.... och bara njuta av att detta är första dagen på två veckors semester!
Aaaaaahhhhh : D 



7 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis grattis!! Kram!

Lucas & Co sa...

Men så skönt! Grattis än en gång! Nu får du vila å ta det lugnt å njuta av din flit i några veckor innan det e dags för jobb. Klart de borde ha delat ut ALLA priser i kyrkan...orättvist juh. Men du hade skoj iallafall, bra! Kram!

Frida o Ösa sa...

Stort GRATTIS till din examen!

//Frida o busIsa

Anonym sa...

Kimba vill bara ha en puss. Anledningen jag tog den dagen det var att jag ville att det skulle bli av så var det lite passande. Men det hade varit skoj om ni hade kunnat. Anna kunde m.
Alltså det e som en vanlig långfilm. Så är det ett par som får en bebis men han föds m rynkor o slapp hud o liknar en gammal gubbe på 80 år. Sen när han blir äldre så blir hans kropp yngre o yngre. Svårt att förklara. Väldigt annorlunda men det e ingen dokumentär.
Kram!

Anonym sa...

Grattis till sjuksköterska! Fasiken vad bra jobbat!

Anonym sa...

Grattis till examen!! Kramar Lotta o Cornetto

Anonym sa...

Grattis till examen:)
MvH Anna å Sally